Allt delar samma andedräkt - djuren,trädet, människan -- Vad är människan utan djuren? Om alla djur vore borta skulle människan dö av andens stora ensamhet. ( Hövding Seattles vädjan till president F.Pierce)


måndag 12 november 2012

När Florina vågade ta emot och öppna sig för livets möjligheter.. När hon vågade tro att livet hade en plats bokad också för henne ... då ...

Florina i sökartagen
bränns det matte?
är jag nära nu?
Jaaaa, du är jättenära.

När jag ser på bilden blir jag varm långt in i själens alla vrår.
Denna mystjej som länge trodde att hon inte fick synas, inte höras och att kärlek absolut inte var ämnad för henne. Hur hon bara förväntade sig stryck och obehag och  att se henne nu, hur hon vågar ta emot, vågar ta plats, hur hon månar om alla i sin flock, hur hon har slutat "be om ursäkt att hon finns till" Hur hon älskar att finnas till ... och bara vara.
Hur hon och alla hennes musketörkompisar varit/är mästare på att visa mig, att allt är möjligt, trots att de ibland, har haft mycket svåra och smärtsamma livsupplevelser med sig i bagaget.
Tänk er att bli utslängd ur en bil i hög fart, bara för att de man bott hos ledsnat och ville bli av med en, ville att man skulle dö, tänk att få ta emot mycket stryk och sparkar, bara för att man finns till och "bara" är den man är ... en vänlig liten hund-flicka, som bara vill tycka om och bli omtyckt.
Inte kan jag annat än känna vördnad, glädje och respekt inför hennes mod och hennes milda väsen 
och av att ha fått möjligheten/äran att lära känna och dela liv med denna härligt kloka tjej
Åren de ilar de på snabba tassar ... i januari fyller hon tio år!!


7 kommentarer:

  1. Hej! Hittade av en slump din blogg och maste saga att du verkligen verkar leva ett underbart liv! Vilka fina hundar! Har ni inhangnade marker som de kan spring fritt pa?
    Jag sjalv bor i Kalifornien och har en rescue dog som jag hittade pa stranden i Mexiko. Varldens finaste och karleksfulla hund, Sally. Men hon har en enorm jagarinstinkt och har dodat bade katter och faglar och annat. Det ar det enda trakiga med henne, att man aldrig kan lita pa henne. Skulle inte kunna slappa henne los, for da hittar hon narmsta huskatt och tar dod pa den.

    Ja ja. Ville bara stanna och saga att du verkar gora ett otroligt fint jobb med alla dessa lyckliga hundar!

    Karin

    SvaraRadera
  2. Hej Karin!
    Så mysigt att du tog dig tid att stanna av en stund här på min blogg.
    Inte så kul när de har jaktinstinkt,våra grannar skulle nog inte bli så glada om någon av våra musketörer tog deras katter. Vi har två stycken, som vi får passa extra noga vår och sommar, men det är mest skogens djur som de gärna vill springa ikapp med. Vi trodde att vår ryska Ladushka hade jaktinstinkt, men som tur var, så visade det sig vara en enorm nyfikenhet och livsglädje som bara måste få "säga sitt"

    När jag började adoptera hemlösa hundar, kom jag in i en värld som jag tidigare inte visste så mycket om.Det var en mycket grym värld, där hundar (och andra djur) fick möta människors allra mörkaste och grymmaste sida, de plågades oerhört, vilket blev ett smärtsamt uppvaknande för mig.Ibland klarade jag bara inte av att se vissa videos, skämdes gjorde jag också, över att människor kunde förmå sig att utföra alla dessa illdåd.

    Det är magiskt att få uppleva,när en musketör, som varit utsatt för många hemskheter, vågar mer och mer, vågar glädja sig över livet... över att finnas till. Att se deras glädje när de får springa fritt, då du, är jag säker på, att jag hör hur de skrattar.

    Fint av dig att ta dig an en hemlös hund.

    Mysvarma hälsningar Anna-lena/humlina

    SvaraRadera
  3. Godermorgon Karin!
    Glömde att svara på din fråga om vi hade inhägnade marker. Vi har en inhägnad på ca 2000 kvadrat, men mest är vi ute i skogen, där gänget får springa lösa för det mesta. Ibland tar jag med mig halva gänget åt gången, ibland tar jag allihop. De är så duktiga på att komma när jag kallar. Gömmer ofta "godis" i skogen som de får söka och vi leker ofta kurragömmma, därför håller de koll på var jag befinner mig... för det mesta. På helgerna gör vi långa turer hela familjen, med packad ryggsäck, fylld med mat eller fika till oss alla.
    Önskar dig en toppenhärlig och innerligt fin dag
    Vinterhälsningar

    SvaraRadera
  4. Hej. Din dotter tipsade om din blogg och jag ville lämna en rad. :)
    Ett otroligt fint arbete som du gör för hundarna! Ja, hon nämnde dig och din blogg i och med att jag nämnde att jag hade backat ut från en hundadoption. Eller backat ur är väl fel ord. Jag skulle adoptera en schnauzerflicka men efter 3 mail hade jag fortfarande inte hört något av organisationen (Espanjan koirat). I samma veva fick jag möjligheten att ta en terrierflicka och nu på fredag hämtar jag hem henne. :) Så det är inte längre aktuellt, min man vill absolut inte ha fler hundar (flocken består av en terrierpojke och nu kommer en terrierflicka på fredag då).
    Men.. jag har ändå dåligt samtvete för den här schnauzern och undrar om du kunde hjälpa mig med att nämna någon organisation som gör ett bra jobb med hundadoptioner, så kunde min julklapp bli ett bidrag till någon organisation.
    tack på förhand. :)

    SvaraRadera
  5. Varma Hej Jagger!!
    Så härligt av dig att tänka på de hemlösa hundarna.
    I år går mina tankar till Hundsamarit. som försöker samla in pengar till en mobil kastreringsklinik. I Ryssland har de ännu inget fungerande djurskydd, så där avlivas massor med hundar på mycket grymma och plågsamma sätt. Om du kikar in på min andra blogg http://livetiiiiifocus.blogspot.com (Varmt välkomna in till LIVET I FOCUS) så har jag lagt in ett blogginlägg om just hundsamarit. "Snälla ... låt ingen finnas till ..."

    Var adopterar du din terrierflicka från?Är hon en svensk omplacering?
    Alla mina adoptioner har skett via svenska hundorg, som hjälper hemlösa hundar från olika länder att få ett alldeles eget hem bla. här i Sverige
    Varje gång som jag bestämt mig för en hund, har det kännts hemskt att också måsta välja bort någon/några annan/andra.
    Det är jag som länge haft en dröm om att öppna vårt hem för hemlösa hundar och när "barnen" flyttade hemmifrån, tyckte jag att det var dags att försöka förverkliga min dröm ... att det skulle bli så pass stort gäng hade jag kanske inte tänkt, men ... så fick jag en inblick i hur hemskt massor av hundar blir behandlade på vårt klot, av våra artfränder... människan ... så då "bidde" det en efter en. 9 hundar får man ha utan tillstånd, vill man ha flera, måste man ansöka om tillstånd.
    Men vet du, det är det bästa jag gjort, de är så härliga och de lär mig massor om livet och om mig själv. Inte är det alltid de positiva sidorna hos mig, som de visar mig på, men det är bara bra, då har jag större möjligheter att förändra mina tillkortakommanden till det bättre.
    Espanjan koirat.. har jag inte hört talas om.
    Att vi skulle dela hem med ett stort gäng hundar, var ju inte precis min mans dröm, men han har ställt upp på mig och min dröm och nu tycker han att det är roligt och givande. Han har särskilt två st, som älskar honom över allt annat, så när han ska åka till jobbet,hur trötta de än är, ska de absolut krama honom hejdå. :) jättegulligt.
    Stor varm kram och lycka till med din nya famljemedlem
    Kul att du tittade förbi

    SvaraRadera
  6. Tack för ditt svar. Jag ska kolla upp både din andra blogg och Hundsamarit.
    Espanjan koirat är en finsk organisation som är verksamma i Malaga. Eftersom jag bor i Finland så kändes det smidigast med någon som adopterade hundar hit och inte till Swe.
    Den terrierflicka som kommer till oss om några dagar är ingen omplaceringshund utan en valp. Har lite dåligt samvete för att jag tar en valp född här i landet istället för en omplaceringshund men nu blev det så. Tappade lite tron på omplaceringar då jag inte fick något vettigt besked då jag försökte.
    Såklart finns det serösa organisationer också.. och jag säger inte att inte denna skulle vara det, men jag vet inte varför jag inte fick några svar.

    SvaraRadera
  7. Halloj Jagger!!
    Jo, nog finns det både seriösa och oseriösa organisationer ... fast för min del, har de jag kommit i kontakt med, endast varit/är seriösa
    Mycket märkligt att du inte fick svar ... kan ditt mail ha kommit fram .. för de som vill hjälpa hemlösa hundar att få ett alldeles eget hem, upplever sån glädje när en hund blir adopterad och får ett hem. Och för varje hund som blir adopterad, blir det plats i säkerhet i hägnet för en annan hund.
    Dogrescue .. samarbetar med en finsk organisation

    Var inne och kikade på din blogg och din lilla terriertjej är ju hur söt som helst. Du följde ditt hjärta och det är bra... du kan ju hjälpa hemlösa hundar på andra sätt. Man ger det man för tillfället kan och en dag, någon gång, kanske det blir läge för dig att adoptera en hemlös hund. Livet är proppfyllt med möjligheter.
    Stor kram till dig och din lilla valp Anna-lena

    SvaraRadera